Har du helt styr på at gemme dine billeder, videoer og dokumenter i skyen?
F.eks. er Dropbox, Google Drive og iCloud tjenester i skyen, hvor du kan gemme dit personlige indhold.
Er du god til gemme indhold på en måde, så du let kan finde det igen?
Man kan f.eks. bruge bogmærker, hashtags, mapper eller online værktøjer som Evernote eller Flipboard til at gøre det let at finde sit indhold igen.
Kender du fordele og ulemper ved de mange forskellige filtyper?
Filtypen pdf er f.eks. god, da pdf kan åbnes på alle digitale enheder, og den beholder det layout, du har givet den. En ulempe kan være, at modtageren ikke kan redigere dokumentet, men det kan også nogle gange være en fordel.
Tænker du altid over, om det, du læser på nettet, faktisk er rigtigt?
Overvejer du f.eks. altid, om noget, du møder på nettet, er fake news, rygtespredning eller bare en dårlig joke?
Når du søger og finder information på nettet - overvejer du så, hvem der står bag den information, og hvorfor den er blevet lavet?
F.eks. kan formålet være at sælge dig noget eller at overbevise dig om, at en bestemt politisk holdning er den rigtige.
Sammenligner du ofte information fra flere steder for at tjekke, om det, du har fundet ud af, er rigtigt?
F.eks. er informationen ofte rigtig, hvis flere troværdige hjemmesider siger det samme.
Kan du bruge søgefiltre til at lave mere præcise søgninger?
Et filter kan f.eks. afgrænse din søgning til en bestemt dato, en bestemt slags fil, bestemte sprog eller en særlig hjemmeside.
Sammensætter du flere ord, når du søger på nettet?
F.eks. giver "afstand måne jord" hurtigt svar på, hvor langt der er mellem månen og jorden, mens du får mange ubrugelige hits, hvis du bare skriver "jord" eller "måne".
Forstår du, hvordan søgemaskiner samler informationer fra nettet og viser dig de bedste resultater?
Ved du f.eks., at en søgerobot gennemgår hjemmesider og fordeler dem i nogle bestemte kategorier? Og ved du, at en søgemaskine derefter beslutter, hvilke hjemmesider du skal se, og i hvilken rækkefølge de skal stå, når du har lavet en søgning?
En digital medietype kan f.eks. være billede, musik, video, hjemmeside, blog eller dokument. Ved du, hvad de hver især er gode og mindre gode til?
F.eks. kan et billede nogle gange fortælle mere end tusinde ord.
Overvejer du altid, hvilken medietype (f.eks. video, billede, musik eller Power Point) der er bedst egnet, når du skal præsentere et emne for klassen?
For eksempel kan en video være bedre til at holde på opmærksomheden end et slideshow.
Kender du de forskellige styrker og svagheder ved f.eks. mobil, e-mail eller sociale medier, når vi bruger dem til at kommunikere med hinanden?
F.eks. er det en svaghed ved SMS, at vi ikke kan se eller høre hinanden, når vi kommunikerer. Det gør det sværere at være sikker på, hvad den anden mener.
Kan du lave et slideshow til en præsentation, hvor du indsætter tekst, billede og video?
Et slideshow er det, som klassen kan se på skærmen, mens du holder et oplæg. Slideshows kan f.eks. oprettes i Power Point eller Prezi.com.
Kan du lave og redigere dine egne videoer og billeder?
Kan du f.eks. optage en video på mobilen, klippe den til, indsætte undertekster og sætte den sammen med andet, du har optaget, så du til sidst har en lille film?
Kan du lave din egen hjemmeside på nettet?
Hvis du havde lyst til at lave en hjemmeside med dine yndlingsklip fra Youtube eller med billeder af de bedste fodboldspillere, ville du så kunne gøre det?
Kender du forskellige steder på nettet, hvor du gratis kan uploade tekst, video eller billeder, så alle kan finde dem?
Du kan f.eks. gratis udgive en video på Youtube, skrive tekst på en blog eller vise dine billeder på Instagram.
Kender du flere forskellige metoder til at få flest mulige mennesker til at opdage og se det, du deler på nettet?
Du kan f.eks. likehunte med hashtags på Instagram eller betale Google for at vise din nye hjemmeside i søgninger.
Når du uploader noget på nettet, overvejer du så altid, om du skal lægge det frit tilgængeligt, skjult eller i en lukket gruppe?
F.eks. kan du på Youtube vælge privatindstillinger for din video, mens du på Facebook kan vælge privatindstilling for dine grupper.
Tænker du altid over, hvad det kan betyde for dig, hvis du deler personlige ting på nettet?
Det kan f.eks. påvirke andres opfattelse af dig, hvis du fortæller om dine karakterer, viser pinlige billeder eller deler et provokerende udsagn.
Har du taget stilling til, hvilke billeder og informationer om dig der er personlige på en måde, så de ikke skal ligge på nettet?
Personlig information kan f.eks. være din adresse, dit telefonnummer, udfordrende billeder, oplysning om din religion, dine spisevaner eller et handicap.
Lad os sige, at du havde lagt noget på nettet om nogle andre. Ville du altid tage det ned igen, hvis de spurgte dig pænt?
Det kunne f.eks. være nogle billeder fra en fest eller en grov kommentar.
Føler du dig sikker på, hvad det er lovligt og ulovligt at skrive eller dele om andre?
Der findes f.eks. regler for, hvilke billeder af andre personer du gerne må dele, og hvilke du ikke må dele uden at have fået lov.
Er du opmærksom på licenser som "copyright" og "creative commons", når du bruger noget fra nettet, som andre har lavet?
Tjekker du f.eks., at du har lov til at bruge et billede fra nettet, før du bruger det?
Har du som regel en god ide om, hvad du siger ja til, når du accepterer "Vilkår og betingelser" på forskellige online tjenester?
F.eks. må Facebook bruge og videregive alle dine billeder uden at skulle fortælle dig om det.
Ved du, hvor du skal gå hen, hvis du oplever, at din konto er blevet hacket, at dine pinlige billeder bliver delt, eller der sker noget andet virkelig ubehageligt?
Det kan f.eks. være, at dit kodeord til Facebook er blevet stjålet, og din profil begynder at lave totalt grove kommentarer.
Har du en metode til at oprette og huske (eller gemme) gode kodeord?
Kan du f.eks. huske kodeord, der indeholder symboler, tal og store bogstaver, uden at du bruger navnet på et familiemedlem eller et kæledyr?
Ved du, hvordan du kan genkende beskeder eller e-mails, hvor afsenderen giver sig ud for at være en anden end den, han eller hun er?
Når nogen giver sig for ud for at være en, du kender, så kan det f.eks. være for at lokke et kodeord fra dig, få dig til at klikke på farlige links eller få dig til at sende billeder af dig selv.
Kender du mange forskellige sociale medier og netværk, hvor der kan snakkes, deles og diskuteres om både stort og småt?
Der findes digitale netværk til næsten ethvert tænkeligt område. De mest kendte netværk er f.eks. Facebook, Youtube og Instagram. Mindre kendte, men stadig meget store, netværk er f.eks. 4chan, Steam og Reddit.
Udtrykker du ofte dine tanker og meninger gennem sociale medier?
Du kan f.eks. udtrykke dig ved at dele en nyhed, skrive en blog om dit eget liv eller kommentere på andres opslag på Facebook.
Er du god til at oprette en profil på de forskellige sociale medier, der hjælper dig til at opnå det, du gerne vil på netværket?
En god profil er forskellig fra netværk til netværk, men den er er god, hvis den hjælper dig til at opnå det, du gerne vil. Det kan f.eks. være en god beskrivelse af dig selv eller et flot profilbillede.
Er du god til at arbejde koncentreret på din computer eller tablet uden at lave overspringshandlinger?
En overspringshandling er, når man gør noget andet end det, man egentlig skulle. Det kan f.eks. være lige at tjekke Facebook, Instagram eller tage et hurtigt spil, selvom du egentlig sidder ved computeren for at lave en opgave.
Kender du - og kan du bruge - flere forskellige online samarbejdsværktøjer, når I skal arbejde sammen i en gruppe?
Samarbejdsværktøjer kan f.eks. være Padlet, Google Docs eller AWW app, der alle kan bruges, når man skal arbejde sammen om en fælles opgave.
Ved du, hvornår teknologi kan gøre samarbejdet lettere, og hvornår den ikke kan?
Når I f.eks. skal lave en brainstorm, tænker du så over, om det vil være bedst at lave den med små papirlapper på bordet eller i Padlet?
Overvejer du altid, hvem du taler med på nettet, og sørger du for, at dit sprog og din tone passer til dine modtagere?
F.eks. kan du skrive "Hej" til en god ven og bruge en masse emojis. Men hvis man skriver til en fremmed, så starter man ofte med "Kære".
Er du god til at leve dig ind i andres følelser, tanker og holdninger, når du møder dem på nettet?
F.eks. kan det være svært at vide, hvad folk på nettet føler, og hvordan de reagerer på det, vi siger og skriver på nettet, fordi vi ikke kan se hinanden, mens vi kommunikerer.
Er du altid omhyggelig med at køre god stil, når du taler med andre på nettet?
God stil kan f.eks. være at undgå at skændes og blive uvenner i en tråd på nettet.
Navnet vil fremgå på dit resultat
Vælg alle de områder som du mener, at det er særligt vigtigt at være dygtig til (min. 2).
Linket til dit resultat sendes på email
Din email er ikke synlig for nogen og anvendes ikke til markedsføring
Elevens Digitale Kompetencehjul
Sådan gør du
Godkend "Vilkår og betingelser"
Klik på den grønne knap "Start"
Svar på spørgsmålene i undersøgelsen
Se dit personlige resultat efter få sekunder
Opdateret 2. Dec. 2018
1. Velkommen
1.1 Vi har udarbejdet disse servicevilkår (”Vilkår”), så du ved, hvilke regler der gælder for vores forhold til dig. Vilkårene gælder for din brug af Center for Digital Dannelse (i det følgende benævnt ”vi”, ”vores”, ”os”) tjeneste Det Digitale Kompetencehjul (i det følgende benævnt ”Tjenesten”), og udgør en juridisk bindende kontrakt mellem dig og os.
1.2 For at kunne anvende vores Tjeneste, skal du have accepteret Vilkårene som præsenteres for dig:
- forinden du anvender vores Tjeneste.
- når vi foretager væsentlige ændringer i Vilkårene.
1.3 Vilkårene gælder for din brug af Tjenesten og du skal derfor læse dem grundigt igennem.
2. Accept af vilkår
2.1 Du kan ikke anvende vores Tjeneste medmindre, at du accepterer Vilkårene. Når du accepterer Vilkårene accepterer du at overholde og være bundet af Vilkårene.
2.2 Du skal være minimum 13 år for at kunne acceptere vilkårene selv. Hvis du er under 13 år, kan du kun anvende tjenesten under opsyn af en forældre eller værge, der på dine vegne accepterer at overholde og være bundet af Vilkårene.
3. Ændringer
3.1 Vi prøver hele tiden at forbedre vores Tjeneste. Det betyder, at vi til enhver tid og uden varsel, kan afbryde eller ændre Tjenesten.
3.2 Vi kan til enhver tid opdatere eller ændre vores Vilkår.
4. Rettigheder, som vi giver dig
4.1 Vi har alle rettigheder, herunder immaterielle rettigheder og eventuel knowhow til Tjenesten.
4.2 Du får en tidsbegrænset, ikke-eksklusiv, ikke-overdragelig ret til at tilgå og anvende Tjenesten. Formålet med din licens er alene at give dig adgang og ret til at anvende vores Tjeneste.
4.3 Du må ikke distribuere, modificere eller videresende indhold af dette website uden skriftlig tilladelse fra Center for Digital Dannelse. Du må heller ikke anvende materialet i kommercielt øjemed. Dette gælder både tekst, billeder, lyd- og videomateriale.
4.4 Ved din accept af Vilkårene indestår du for, at du ikke anvender Tjenesten til ulovlige formål.
5. Rettigheder, som du giver os
5.1 Vores Tjeneste giver dig mulighed for lære, undersøge, evaluere eller teste nogle målbare områder. Når du gør det, har du mulighed for at gemme, sende eller modtage resultatet. Du beholder selvfølgelig ejerskabet over eventuelle immaterielle rettigheder, som du har til testresultatet, men du giver os en licens til at anvende resultatet, som fremkommer som følge af vores levering af Tjenesten.
6. Beskyttelse af personlige oplysninger
6.1 Dit privatliv betyder meget for os. Du kan finde ud af, hvordan dine personoplysninger håndteres, når du anvender vores Tjeneste ved at læse vores privatlivspolitik.
7. Funktionalitet og garanti
7.1 Tjenesten udbydes ”as is” og med den beskrevne standardfunktionalitet uden yderligere garantier af nogen art. Du påtager dig ethvert ansvar forbundet med brug af Tjenesten. Vi garanterer således ikke, at Tjenesten opfylder dine krav, eller at Tjenesten fungerer fejlfrit.
7.2 Du er bekendt med, at Tjenesten, som alle andre software-baserede tjenester, kan indeholde fejl og uhensigtsmæssigheder. Sådanne fejl og uhensigtsmæssigheder afhjælpes, hvis det er muligt, i forbindelse med vores løbende vedligeholdelse af Tjenesten. Du kan ikke stille krav om nogen bestemt afhjælpning eller gøre misligholdelsesbeføjelser gældende med virkning for fortiden.
7.3 Såfremt vores Tjeneste er afhængig af indsamlede oplysninger fra dig til at fremlægge foreslåede anbefalinger, er resultat kun vejledende. Vi påtager vi os intet ansvar for dine handlinger baseret på output fra Tjenesten, herunder uden begrænsning, hvis sådanne handlinger ikke giver korrekte eller de forventede resultater.
8. Ansvarsbegrænsning
8.1 Vi er i intet tilfælde ansvarlig for følgeskader, direkte eller indirekte tab – herunder men ikke begrænset til økonomiske konsekvensstab, driftstab, manglende besparelser, mistet fortjeneste, goodwill, image, tab af data eller indirekte tab – som følge af din brug af Tjenesten.
8.2 Du er i enhver henseende forpligtet til at holde os skadesløs for ethvert krav som en tredjemand måtte rette mod os som følge af dit brud på ophavsretslovens bestemmelser eller bestemmelserne i disse Vilkår generelt.
9. Force Majeure
9.1 Vi er ikke ansvarlig overfor dig, såfremt der indtræder omstændigheder, som hindrer eller udsætter Vores opfyldelse af aftalen. Sådanne omstændigheder kan bl.a. være: krig, mobilisering, oprør og uroligheder, terroraktioner, naturkatastrofer, strejker og lockouts, eller edb-vira, hacking, DDoS-angreb, spam, påbud fra offentlige myndigheder og rettighedshavere, eller andre omstændigheder, som Center for Digital Dannelse ikke har direkte kontrol over. Såfremt en eller flere af de forannævnte omstændigheder indtræder, er Vi efter eget valg berettiget til midlertidigt at suspendere Tjenesten eller til ansvarsfrit at stoppe din brug af Tjenesten.
10. Lovvalg og værneting
10.1 Enhver tvist mellem dig og os skal afgøres efter dansk ret og ved Københavns Byret.
11. Kontakt og support
11.1 Center for Digital Dannelse
Vesterbrogade 14A, 2. sal
1620 København V
digitaldannelse.org
dd@digitaldannelse.org
+45 61 33 78 58
Choose one of the two methods to log in
Google will verify the ownership of your email (and nothing else).
Having trouble? Your browser might block cookies. You need to enable cookies from this site and from https://accounts.google.com in your browser settings. Or you could try using an other browser.
Have a login key sent to your email.